Γιατί δεν ψηφίζω (part 2)

Οι ανεπιθύμητες συνέπειες της αρνητικής ψήφου

“Δεν θα ψηφίσω κανένα από τα δυο μεγάλα κόμματα σ’ αυτές τις εκλογές. Τους βαρέθηκα, θα ψηφίσω μικρά κόμματα, μη νομίζουν πως μ’ έχουν στο τσεπάκι τους”

Δε θα μπω στο πειρασμό να σου αναλύσω πόσο χαζό και παιδικό μου φαίνεται το επιχείρημά της αρνητική ψήφου, καλέ μου, είναι σα να μαλώνει ο Γιαννάκης με τη Μαιρούλα και να φεύγει και να πηγαίνει να τα φτιάξει με την Ελενίτσα (που κατά τύχη είναι η πιο κακιασμένη νυφίτσα στα μάτια της Μαιρούλας) απλά και μόνο για της τη σπάσει.

Ούτε θα χαραμίσω τα λόγια μου για να σου αποδείξω πως χάρις την αρνητική ψήφο (αλλά και τη μαλακία που ζει και βασιλεύει στα κεφάλια των συμπατριωτών μας) θα μπούνε στη Βουλή μια ντουζίνα ακροδεξιά παπάρια με δικό τους κόμμα αυτή τη φορά (γιατί πάντα φύτρωναν ακροδεξιά παπάρια στη Βουλή) και θα μας πρήζουν για μια τετραετία και από εκεί – δηλαδή εμένα θα πρήζουν που κάθομαι και ασχολούμαι για να είμαι ενημερωμένος δήθεν, εσύ δεν ασχολήσε καθόλου μ’ αυτά, μόνο να ψηφίζεις πας.

Αυτό που θέλω να σου δείξω, καλέ μου, είναι τι θα ακολουθήσει αφού ρίξεις τη γαμ… ψήφο σου στη κάλπη, γιατί νομίζω θα είναι τελείως διαφορετικό από αυτό που εσύ με την αστείρευτη φαντασία σου έχεις στο μυαλουδάκι σου.

Ο εκλογικός νόμος “Σκανδαλίδη” με βάση τον οποίο θα διεξαχθεί αυτή η εκλογική αναμέτρηση είναι – αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι χαρίζει 40 έδρες στο πρώτο κόμμα ανεξάρτητα από τη διαφορά του από το δεύτερο – ο πιο αναλογικός εκλογικός νόμος που έχει εφαρμοστεί, μοιράζει τις έδρες στη Βουλή αναλογικά με το πανελλαδικό ποσοστό του κάθε κόμματος, σωστά; Σχεδόν!

Υπάρχει ένα προβληματάκι που ακόμα νοθεύει το εκλογικό αποτέλεσμα. Αυτό είναι το όριο του 3% που κάθε κόμμα πρέπει να ξεπεράσει για να εισέλθει στη Βουλή. Και ξέρεις, καλέ μου, που είναι η παγίδα σε αυτή τη ρύθμιση; Στο ότι τις έδρες που θεωρητικά θα έπαιρνε ένα κόμμα με 2, 1, ή 0,5% τις καρπώνονται τα υπόλοιπα κόμματα που έχουν ξεπεράσει το όριο κι έχουν μπει στη Βουλή. Και κυρίως τις καρπώνεται το πρώτο κόμμα αφού αυτό έχει το μεγαλύτερο ποσοστό.*

Και μπορείς να φανταστείς τι σημαίνει αυτό, καλέ μου; Πως όσο περισσότερα κόμματα θα μείνουν εκτός Βουλής και όσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό τους, τόσο περισσότερες έδρες θα καρπωθεί το πρώτο κόμμα και έτσι τόσο πιο εύκολα θα φτάσει στη πολυπόθητη αυτοδυναμία και θα ρίξει ένα χοντρό κλάσιμο σε όλα τα άλλα κόμματα για μια τετραετία!

Τώρα εσύ αυτό σκεφτόσουν όταν ψήφισες μικρό κόμμα; Μήπως, λέω μήπως ήθελες να χτυπήσεις το δικομματισμό και τελικά κατέληξες στα ίδια; Μήπως έκανες μια τρύπα στο νερό; Ή είσαι τόσο ανόητος, καλέ μου, που πιστεύεις πως θα σκιαχτεί μια αυτοδύναμη κυβέρνηση από το μεγάλο ποσοστό των κομμάτων εκτός Βουλής; Γιατί τότε δε σκιάζεται κι από τη τεράστια (25%) αποχή; Κι αν είναι έτσι γιατί δεν απέχεις τελείως αλλά ψηφίζεις κάτι απλά για αντίδραση;

Τώρα θα μου πεις πως μπορείς να ψηφίσεις κάποιο κόμμα που σίγουρα ή έχει πολλές πιθανότητες να μπει στη Βουλή. Σίγουρα, αν θέλεις πάση θυσία να χτυπήσεις τον δικομματισμό και να δυσκολέψεις την αυτοδυναμία, αυτή είναι η λύση. Όμως για σκέψου το λίγο…

Δεν θέλω να μπω σε πολιτική ανάλυση, δεν είναι αυτός ο σκοπός μου όμως πόσο μαλάκας πρέπει να είσαι για ρίξεις ΛΑ.Ο.Σ. ή πόσο άξιος της (κακής σου) μοίρας για να ρίξεις Κ.Κ.Ε., ε; Υπάρχει όμως και το ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ., πως το ξέχασα αυτό, καλέ μου; Ποιος δεν θα ήθελε ένα κόμμα εναλλακτικής σύγχρονης Αριστεράς (ακόμα κι αν δεν είναι αριστερός ο ίδιος), με προοδευτικές ιδέες, χωρίς ιστορικά κόμπλεξ και με ρεαλιστικούς στόχους, ε; Όμως βλέπεις πουθενά κανένα τέτοιο κόμμα, καλέ μου; Να μου το πεις κι εμένα. Εγώ βλέπω μόνο ένα φωνακλά να παιδιαρίζει γιατί πιστεύει πως έτσι θα ξυπνήσει η κοινωνία, ένα τσούρμο ξοφλημένους αρχηγούς παντελώς άγνωστων ή προσφάτως διαλυμένων κομμάτων κι ένα ξαναφορεμένο ιδεολογικό κουστουμάκι που το μόνο που ανταγωνίζεται είναι η μούχλα του Περισσού. (αχ, θέλω το ψυχαναλυτή μου, ξανακύλησα)

Βέβαια, καλέ μου, εγώ δεν έχω έτοιμες λύσεις να σου δώσω, η επιλογή είναι δική σου.

Για μένα όμως δύο λόγοι υπάρχουν για να ψηφίσεις: να συμφωνείς με τη φιλοσοφία, τις θέσεις και το πρόγραμμα ενός κόμματος και να πιστεύεις πως μπορεί κάποιος από τους υποψήφιους βουλευτές μπορεί να αντιπροσωπεύσει σε ικανοποιητικό βαθμό τις θέσεις σου στο κοινοβούλιο μέσα από τις δικές του. Όλα τα άλλα, καλέ μου, μου μοιάζεις με ανείπωτες μπαρούφες που από το ένα αυτί μπαίνουν και από το άλλο βγαίνουν. Αν δεν ισχύει κανένας από τους παραπάνω λόγους το πιο έντιμο είναι να μην ψηφίσεις κανένα.

*Ο Ελεύθερος Τύπος του περασμένου Σαββάτου είχε ένα πολύ καλό έντυπο για τον εκλογικό νόμο που σε βοηθάει να βγάλεις μερικά πολύ χρήσιμα συμπεράσματα.

2 responses to “Γιατί δεν ψηφίζω (part 2)

  1. sbouboux

    Υπάρχει ένα blog, μπορεί και να το ξέρεις που μιλάει για τη σημασία της λευκής ψήφου. Η διεύθυνση στο δίκτυο είναι http://lefko-2007.blogspot.com/
    Αναφέρει μεταξύ άλλων:

    “Προτείνω τη λευκή ψήφο μόνο υπό την προϋπόθεση πως αυτή θα συνοδευτεί από τις δράσεις εκείνες που αξιώνουν την αναγνώρισή της. Οι δράσεις αυτές έχουν ως κύριο άξονα την προσφυγή στη Δικαιοσύνη για την προσμέτρηση των λευκών στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα, ανεξάρτητα από το ποσοστό που θα λάβει.”

    Προτείνει τη λευκή ψήφο για τις συγκεκριμμένες εκλογές ως ένα μέσο αντίδρασης. Μόνο όμως αν γίνουν οι ενέργειες μετά τις εκλογές για να συμπεριληφθεί στο αποτέλεσμα. Δε μπορώ να πω ότι με εκφράζει το λευκό, όμως θα γούσταρα να μένανε μερικά έδρανα κενά στο κοινοβούλιο!

  2. Ειλικρινά, δε νομίζω πως αυτή είναι η λύση. Τα κενά έδρανα απλά θα διευκόλυναν τους μεγάλους. Το θέμα είναι αυτά τα έδρανα να καταλειφθούν από ανθρώπους που ξέρουν και μπορούν να κάνουν κριτική, να προωθούν τις απόψεις τους αλλά πέρα από αυτό (γιατί κούφια κριτική όλοι κάνουν) να έχουν να προτείνουν και μια εναλλακτική λύση. Πράγμα που εγώ δεν βλέπω στον ορίζοντα. Ή για την ακρίβεια βλέπω κάτι (Φιλελεύθερη Συμμαχία, Οικολόγους Πράσινους κτλ) αλλά ακόμα είμαι πολύ απαισιόδοξος για να πειστώ.

    Επίσης αξία θα είχε η λευκή ψήφος αν πραγματικά και όχι στα λόγια προβλημάτιζε κάποιους ανθρώπους, όμως αυτό αποδεδειγμένα δεν γίνεται. Κι αυτό φαίνεται από τη προεκλογική μας περίοδο…

Leave a Reply

